czwartek, 11 listopada 2010

Parę słów o wieprzowinie

Pewnie macie ten sam problem co ja. Idziecie do sklepu kupić mięso i nie macie zielonego pojęcia co robicie. Moja matka obczaja prawię wszystkie kawałki, więc zawsze do niej dzwonie w panice i pytam: motheeer, aaaa co maaaaam wziąć naaa kotlettty?? Generalnie nie jest ze mną jeszcze najgorzej, bo jako tako kojarzę różne kawałki mięsa z wyglądu, tzn. potrafię wizualnie wybrać kawałek, który jest mi potrzebny. W każdym razie postanowiłam zmienić ten tragiczny stan. Przy przerażających krzykach orn-owców i innych młodzieży wszechpolskich (bo mi właśnie przeniosła policja ich demonstrację, prosto pod moje okno – dobrze, że mam kraty) zabieram się za rozkminkę. Dzisiaj postanowiłam zacząć od najbardziej popularnego mięsa w Polsce, czyli wieprzowiny. Oczywiście na Bałkanach ważniejsza jest jagnięcina i baranina, ale u nas jeśli nie jesteście mieszkańcami Tatr, to raczej jest z tym słabo. Zresztą sami wiecie  Nie chce was zanudzać, więc podrzucam najważniejsze informacje. W trakcie moich poszukiwań, okazało się, że mięso ma różne cechy i każdy kawałek ma inny zapach, kolor itp. itd., ale postanowiłam sobie darować tak szczegółowy opis. Ważne jest, że wieprzowina ma największe stężenie witaminy B1 ze wszystkich rodzajów mięs.

Wieprzowina




1.      Głowa – galareta, pasztety i wędliny podrobowe takie jak np. salceson, też do kaszanki
2.      Podgardle – bardzo tłuste, do zup gulaszowych i kiełbas
3.      Słonina – słonina składa się wyłącznie z tłuszczu, doskonała do skwarek, robi się z niej smalec, można słoniną przykrywać mięso do pieczenia, żeby nie wysychało;
4.      Karkówka – mięsny kawałek, przeplatany tłuszczykiem, doskonały do pieczenia (w całości) lub smażenia (w kawałkach); dobre mięso mielone; karkówka pasuje też do różnych dań chińskich – najczęściej kroi się ją w centymetrowe paski; mrożona karkówka może się przebarwiać
5.      Mostek – wykorzystuje się do dań gotowanych lub duszonych z wcześniejszym podsmażeniem; często dodaje się go również do bigosów i innych dań z kapusty
6.      Schab - doskonały np. do pieczenia
7.      Biodrówka – lub tak zwana kotletówka; na sznycle, zrazy itp.; generalnie jest to kawałek, który nadaje się do wszystkiego – gulasze, kiełbasy, zupy, wywary, kotlety
8.      Polędwiczka – uznawana jest za najszlachetniejszą część wieprzowiny; doskonała do smażenia i pieczenia; nadaje się też do marynowania, suszenia itp., więc powstają z niej dobre wędliny
9.      Żebra – są płaty, paski i mostki, wszystkie są smaczne; nadają się głównie do grillowania, pieczenia i duszenia
10.  Boczek (i żebra) - zawiera ok. 20% tłuszczu, piecze się w kawałku; suszony nadaje się na wywary; boczek przydaje się do wielu dań – świetny w makaronach, zapiekankach itp.
11.  Łopatka wieprzowa – to właśnie z łopatki robi się biała kiełbasę; kolejny kawałek świniaka mający bogate zastosowanie – można ją piec, gotować, dusić i smażyć; dobra do zrazów i kotletów; smaczna mielona
12.  Szynka – mieszkańcy Bałkanów robią z niej prszut (czyli prosciutto); moja matka robi z niej domowe wędliny, bardzo pyszne zresztą; głównie do wędlin, ale też do smażenia w plastrach i do pieczenia; jej smak podkreślają: kolendra, goździki, ziele angielskie, listki bobkowe, czosnek, cebula
13.  Golonka – brak mi słów, jak dla mnie najważniejsza cześć świni
14.  Nogi – zawierają dużo elastyny i kolagenu i dlatego są najlepsze do galaret; zaliczane są do podrobów; można je również piec
15.  Ogon – głównie do zup i wywarów, ale także do wyrobów podrobowych




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz